مصرف بیشتر کلسیم و احتمال کاهش چربی بدن و خطر ژنتیکی ابتلا به دیابت

 28 آوریل 2014- تحقیقات جدید نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت در کودکان آمریکایی آفریقایی تبار با استعداد  ژنتیکی بالا برای ابتلا به دیابت با مصرف مقادیر بیشتری کلسیم، کاهش می یابد.

با افزایش تعداد مبتلایان  به دیابت دانشمندان درتلاشند عوامل ژنتیکی پیچیده و فاکتورهای شیوه ی  زندگی تأثیر گذار بر این بیماری را بیابند. در این تحقیق مشخص گردید مصرف روزانه دوز توصیه  شده ی کلسیم  خطر ابتلا به دیابت  را در کودکان آمریکایی آفریقایی تبار با  استعداد  ژنتیکی  برای ابتلا به دیابت، کاهش می دهد.

به گفته ی دکتر Tosiسرپرست این تحقیق اگر چه امید به زندگی برای افراد مبتلا به دیابت افزایش یافته است اما این بیماری تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت  زندگی این افراد  بر جا می گذارد، بنابراین یافتن راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار ضروری است. ما بسیار هیجان زده شدیم که دریافتیم مصرف مقادیر زیادتری از کلسیم  سبب کاهش  تأثیر برخی از ژنهای خطر دیابت نوع 2 می شود و می خواهیم بدانیم که آیا این نتایج  در سایر جمعیت ها نیز صادق است؟

در آمریکا  25 میلیون  نفر به دیابت مبتلا هستند یعنی درحدود یک نفر از هر 12 نفر به این بیماری مبتلا می باشند. بخصوص افراد با نژاد آفریقایی در معرض خطر بالاتری هستند و این بیماری معمولاً در سنین پایین و کودکی در این افراد ظاهر می شود.

محققین به آنالیز نمونه های DNA، بررسی جزئیات  اطلاعات  تغذیه ای این افراد، نمایه ی توده ی بدنی وسایر نشانگرهای سلامت در 124 کودک 5 تا 9 ساله ی آمریکایی آفریقایی تبار پرداختند.

هیچیک از این کودکان  به دیابت مبتلا نبودند البته 40 درصد آنان دارای اضافه وزن بوده و 20 درصد  به چاقی مبتلا بودند.

در میان کودکانی که برای واریته های ژنی مرتبط با دیابت نوع 2 آزمایش شده و مثبت بودند، افرادی که مقادیر بیشتری کلسیم استفاده می کردند نسبت به کودکانی که مقدار دریافت کلسیم پایینی داشتند بطور واضحی دارای نمایه ی توده ی بدنی کمتر و در صد چربی بدنی پایین تری بودند. نمایه ی توده ی بدنی  و درصد چربی بدن نشانگر های مهمی درباره ی خطر ابتلا کودک به دیابت  درمراحل بعدی زندگی هستند.  بر اساس توصیه های موسسه ی USDAکودکان 4 تا 8 سال روزانه باید مقدار 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. این مقدار معادل 3.5فنجان یا 8 اونس شیر ( 227 میلی لیتر)  و 4.5اونس پنیر (128گرم) است. کودکان 9 تا 13 ساله باید روزانه  1300 میلی گرم کلسیم دریافت  کنند. علاوه بر محصولات لبنی سایر غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از توفو، ساردین، سالمون و برخی سبزیجات سبز رنگ.

این تحقیق تاییدی بر کار پژوهشگران قبلی است که نشان می دهد کودکان  آفریقایی در رژیم غذایی خود به میزان کافی کلسیم دریافت نمی کنند. 20 درصد از کودکان  شرکت  کننده در این تحقیق در رژیم  غذایی روزانه ی خود شیر مصرف نمی کردند و 55 درصد  کمتر از یک وعده ی سروینگ شیر مصرف می کردند. تنها یک چهارم از این کودکان  استاندارد USDAرا رعایت  می کردند.

پرفسور Devaneyمی گوید: این تحقیق می تواند به ابداع روشهای فردی برای پیشگیری  از دیابت  کمک کند. هدف نهایی پیش بینی ابتلا به دیابت نوع 2 از روی ژنوتیپ کودک یا فاکتورهای خطر اختصاصی برای هر فرد و سپس ابداع روش پیشگیری  برای کاهش این فاکتورهای خطر از طریق  مداخلات ویژه ی شیوه ی زندگی  مانند افزایش مصرف کلسیم یا فعالیت فیزیکی است.

اگر چه محققین هنوز از علت دقیق این ارتباط اطلاعی ندارند اما آنها حدس می زنند کلسیم یا فاکتورهای تغذیه ای مرتبط می توانند سبب ایحاد تغییرات اپی ژنتیکی شوند که بر چگونگی ارتباط دیابت با ژنهایی که بیان می شوند، تأثیر می گذارد.

دکتر Tosiمی گوید: آنچه برای ما اهمیت داشت پاسخ به این سوال بود که چگونه محیط از جمله رژیم غذایی فرد بروی بیان ژن تأثیر می گذارد. همچنین دانشمندان درحال مطالعه بروی فاکتورهای محیطی تأثیر گذار در مراحل تکوین  جنینی و نوزادی هستند. محققین انگشت شماری در حال بررسی این فاکتورها در مراحل کودکی هستند. درک ارتباطات ژنها و فاکتورهای محیطی بخصوص درکودکی  درباره ی یک بیماری پیچیده مانند دیابت بسیار اهمیت دارد.

زمانی که فردی دربزرگسالی به دیابت مبتلا می شود معمولاً عوامل خطر متعددی وجود دارند  که باید به آنها  رسیدگی شود هر چه زودتر فاکتورهای خطر یک فرد تشخیص داده شود، فرصت برای پیشگیری  از ابتلا به بیماریبیشتر است. نتایج این تحقیق درنشست سالانه ی بیولوژی  آزمایشگاهی ارائه گردید.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140428154832.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا